5.700 efterskoleelever har tyvstartet Landsstævnet
Som de første blev det store efterskolehold, med deltagere fra 60 efterskoler, budt velkommen til DGI Landsstævne.
Egentlig starter Landsstævnet først helt officielt torsdag aften med det store åbningsshow.
Men allerede mandag blev 5.700 efterskoleelever og over 700 lærere og andre ledsagere budt velkommen til Landsstævnet.
Efterskoleeleverne er som de første landet i Svendborg, og de næste dage skal blandt andet bruges på at pudse det fælles show af, som de mange elever giver i alt tre gange under Landsstævnet.
”Vi har ventet og ventet og nu er vi her endelig. Hvor er det dejligt langt om længe at se jer alle sammen. Landsstævnet har været udsat, og vi har været gennem alverdens trængsler de sidste år, men det er simpelthen så bekræftende at se jer her. Jeg håber, I får en helt vidunderlig uge,” sagde DGI’s formand, Charlotte Bach Thomassen til eleverne forud for den første, fælles træning mandag eftermiddag.
Og hun var helt klar på, hvad Landsstævnet handler om:
"Det handler om krop og hoved og om at have det helt vildt sjovt. I kommer til at være en kæmpe inspiration, fordi I er jer, og fordi I er symbolet på et stærkt fællesskab," sagde Charlotte Bach Thomassen.
Borgmesteren: Vi har glædet os
Også Svendborgs borgmester, Bo Hansen, bød velkommen og det var med en klar opfordring til de mange unge mennesker:
”Jeg håber, at I vil gå en tur ned i byen og opleve Svendborg. Det er en by, der sprudler af liv. Vi har glædet os helt vildt til at tage imod jer og er så klar til at byde jer alle velkommen," sagde borgmesteren.
Efterskoleholdet var første gang med til Landsstævnet i Odense i 1985 og skal denne gang lave ikke færre end tre shows på det store Landsstævne-stadion. Eleverne har forlænget efterskoleåret med en uge for at være med til Landsstævnet.
Og det var en begejstret formand for Efterskoleforeningen, Torben Vind Rasmussen, der også bød eleverne velkommen med et meget klart budskab:
”Nyd det. Det går i kroppen i jer. Og det sætter sig i jer.”