Farfar skal til sit 15. landsstævne - barnebarn til sit første

Det er første gang, at farfar Holger og barnebarn Simon skal til Landsstævne, hvor de begge er deltagere. De glæder sig meget til at se hinanden optræde og måske få lidt tips og tricks med hjem fra hinanden.

Sådan kan et landsstævne-åbningsshow se ud. Dette er i 1994 i Svendborg.

Første gang i 1961

Holger Hvelplund Overgaard er en erfaren herre ud i landsstævner. Det er nemlig 15. gang, at han skal deltage som gymnast, og glæden ved eventet er bestemt ikke blevet mindre med årene.

”Det er så fantastisk. Mødet med alle folkene, og stemningen ved Åbningsshowet er noget ganske særligt,” siger Holger.

Det første Landsstævne, som Holger deltog i, var i 1961. Dengang var der slået store telte op, hvor kvinder og mænd sov adskilt. Der var vagter til at sørge for, at det ikke ændrede sig, når aftentimerne kom snigende.

”Vi måtte ikke ligge i de samme telte, det blev der holdt øje med. Samtidig var forholdene lidt noget andet end i dag,” griner Holger.
Dengang i 1961 var det nemlig sådan, at man strøede flere baller halm ud i teltene. Det fungerede som madrasser for alle deltagerne, der lå side om side og sov.

Skulle have deltaget sammen med efterskolen

Den ældre facon af Landsstævnet får Simon Hvelplund Overgaard ikke mulighed for at opleve. Han er 18 år i dag, og skal for første gang være deltager til begivenheden. Han er en del af Efter-efterskoleholdet, og glæder sig meget til at opleve stemningen.

”Det bliver spændende at prøve nogle af alle de forskellige workshops og ellers bare opleve det hele sammen med mine venner,” siger Simon.
Simon skulle egentlig have været til Landsstævnet, da han gik på efterskole, men grundet corona blev det hele som bekendt udskudt. Derfor er han nu meldt til på Efter-efterskoleholdet.

Få lidt tricks fra hinanden

Og hvordan er det så at være til et så stort event, hvor også farfar er deltager?
”Det bliver sjovt at se, om jeg lige kan få lidt tricks til serier fra hans opvisninger,” siger en glad Simon.
Holger glæder sig til at opleve stemningen og gå rundt til stævnet og møde gamle bekendte og venner og se, hvad byen tilbyder. Men selvfølgelig er der én ting, der ligger allerhøjest på hans to-do-liste til Landsstævnet.

”Jeg glæder mig selvfølgelig til at se Simon lave opvisning, det er klart, og ellers opleve Efterskolernes Show,” siger Holger.