Jakob vil samle hele Nordfyn til at bespise over 5700 efterskoleelever
Jakob Hemmingsen – der til daglig er leder af caféen i Søndersø Hallerne og frivillig i Søndersø Gymnastikforening vil samle frivillige fra hele Nordfyn til at hjælpe med at bespise de mere end 5700 efterskoleelever til Landsstævnet i Svendborg til sommer.
1800 frivillige vagter á fire timer. Så meget skal der til for at bespise de mere end 5700 efterskoleelever, som kommer til Landsstævnet i Svendborg fra mandag til søndag i uge 26.
Planlægningen af dét puslespil står Jakob Hemmingsen fra Søndersø i spidsen for. Han er daglig leder af caféen i Søndersø Hallerne og meldte sig til den gigantiske frivillige logistik-opgave allerede for et par år siden, da DGI Fyn begyndte at søge efter frivillige tovholdere til Landsstævnet.
”Her i foreningen er vi vant til at håndtere mad og bespisning, fordi vi har caféen og flere gange har brugt frivillige ved store arrangementer. Derfor ved jeg også, at det er en stor opgave, men ikke ret svær. Selve arbejdsopgaverne kræver ikke særlige kompetencer. Tager de frivillige et forklæde og et par handsker på og stiller sig på en plads ved ét af udleveringsbordene, giver opgaven nærmest sig selv. Og så er efterskoleeleverne en taknemmelig gruppe at arbejde for. Der er tryk på, når de alle kommer og skal bespises på fem kvarter. Til gengæld er de vant til at stå i kø efter mad, de er sjove og smilende og tager typisk bare den mad der kommer,” siger Jakob Hemmingsen.
Vil samle nordfynske foreninger og frivillige omkring et fælles projekt
Her i forårsmånederne har han travlt med at komme ud og tale med forældrene til alle børneholdene i Søndersø Gymnastikforening, så han kan engagere dem i at tage en tjans for foreningen.
Derudover er han på charmeoffensiv blandt alle øvrige nordfynske idrætsforeninger.
”Jeg har en idé om at vi kan samle hele Nordfyn om opgaven her. Den er for stor for os i Søndersø Gymnastikforening alene, så vi kan ligeså godt skabe et forenings-fællesskab med andre her fra Nordfyn, så man kender eller i det mindste kender lidt til de andre, man arbejder sammen med,” siger Jakob Hemmingsen.
Han lægger også vægt på, at selv om der bliver tryk på i arbejdstimerne, så SKAL der også være tid til at hyggesnakke og runde af sammen, når maden er udleveret. Det er frivilligt arbejde, det må gerne både være hårdt og sjovt.
Alle de frivillige tjener godt 40 kr. i timen til foreningen. Og melder man sig til Jakob Hemmingsens projekt, går pengene selvfølgelig til dén forening, man repræsenterer.
Organiserer busture til Svendborg
”Jeg lægger op til at alle, som er frivillige skal tage to vagter, både til morgen- og aftensmad samme dag, når man alligevel er kommet. Og så er det jo bonus for mig, hvis nogen vil være med til mere og tage flere dage,” siger Jakob Hemmingsen.
For at gøre det praktisk muligt, er han i gang med at arrangere busser, som kører fra Nordfyn tidligt om morgenen og hjem sent om aftenen et par af dagene. Så kan de frivillige blive fragtet til Svendborg til deres tidlige mødetid – have en dag til at opleve Landsstævnet og tage bussen hjem om aftenen – uden at skulle tænke på selv at køre eller sørge for overnatning.
”Jeg forsøger at gøre det logistisk muligt – og også gøre det til en udflugt. Jeg er sikker på, at man kan få en hyggelig dag ud af at følges i bussen allerede tidligt om morgenen og være sammen om opgaven,” siger han.