Mød nogle af de frivillige bag Landsstævnet
De skal få den store parade gennem Svendborg til at glide som smurt. Pernille Fenger og Morten Riisgaard er ansvarlige for det frivillige arbejde omkring parade, åbning og afslutning til Landsstævnet.
Logistikken, der skal gå op
Når deltagerne til Landsstævnet til sommer går i parade fra centrum af Svendborg og ud til stævnecentrum for at deltage i den officielle åbning er der rigtig meget logistik, der skal gå op i en højere enhed.
Der skal være frivillige ”trafikstoppere” ved alle sidevejene, og deltagerne skal vide, hvor de skal gå hen, og hvordan de skal gøre, når de kommer ud til det store stævneområde.
Arbejdet med at få hele logistikken til at klappe omkring åbning og afslutning er Pernille Fenger og Morten Riisgaard i fuld gang med.
Vil give noget tilbage til sin by
Morten Riisgaard meldte sig til opgaven, da der i starten blev holdt møder omkring den frivillige opgave til Landsstævnet for at give noget tilbage til sin by og sit område:
”Svendborg er en vildt fed by, og jeg vil gerne gøre mit til at gøre det her til en god oplevelse for alle og støtte SG som forening. Når jeg meldte mig så tidligt og til at tage ansvaret handler det også om, at jeg synes det er spændende at komme med i motorrummet på så stort et arrangement. Det er nærmest som et mini-OL,” siger Morten Riisgaard.
Glæde over at skabe noget sammen
Han har kendt Pernille Fenger i flere år, hvor de har været gymnastikforældre sammen og har også haft børn, der har gået på efterskole sammen. Så de har tidligere samarbejdet om frivillige opgaver. Derfor tog Morten fat i Pernille, da han havde brug for en makker til opgaven.
”Jeg gør det for det sociale. Fællesskabet i at arbejde sammen om et stort projekt. Jeg glæder mig til at stå der søndag aften og se ud over Afslutningsshowet sammen med vores team af frivillige og være træt – men fuld af glæde over at være med til at skabe noget sammen,” siger Pernille Fenger.
Fantastisk fællesskab via forening
De er begge tilflyttere til Svendborg, men oplever at de igennem SG har fået et netværk og fællesskab som er fantastisk – og det er også derfor de bruger meget af deres fritid på at være frivillige til Landsstævnet. I vinter- og foråret regner de med at kunne klare det med lidt aften- og weekendarbejde, men i ugerne op til landsstævnet regner begge med, at landsstævne-logistikken kommer til at fylde så meget, at de må gå helt eller delvist ned i tid på deres almindelige arbejde.
Parade, Åbningsshow og Afslutningsshow
Parade
Traditionen tro starter vi Landsstævnet op med en festlig parade igennem byen torsdag eftermiddag. Alle de deltagere der har lyst til at deltage, kan tilmelde sig paraden på forhånd. Deltagerne går igennem Svendborg sammen med deres DGI Landsdel i et herligt optog af glade og forventningsfyldte mennesker.
Åbningsshow
Åbningsshowet er en folkefest. Det er her, Landsstævnet skydes i gang, og festen for alvor starter. Showet finder sted på Landsstævnestadion og kræver en showbillet. Alle kan købe en showbillet.
Paradedeltagere går med ind på plænen og kan opleve Åbningsshowet stående fra plænen gratis.
Afslutningsshow
Efter 4 forrygende landsstævnedage afsluttes stævnet med et mindeværdigt afslutningsshowet søndag formiddag, hvor der siges tak for nu og på glædeligt gensyn i 2025.
Her vil være musik, DGI’s 13. Verdenshold, gensyn til Efterskoleholdet, Efterskolekoret, et stort samlet foreningshold, minder fra dagene, overdragelse til ny værtsby og meget meget mere!
Carpark North bliver en del af det spektakulære show og vil sammen med højskoler, et stort efterskolekor og et samlet foreningshold fra hele Danmark give jer en oplevelse, hvor bevægelser og musik flyder sammen.
Showet finder sted på Landsstævnestadion og kræver en showbillet. Alle kan købe en showbillet.